|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 03.10.2004 22:48 Post subject: Lov å forvente mer!!! |
|
|
Hva skal jeg si, annet enn at den siste tids spill i tippeligaen ikke er mye å skryte av, og man må kunne forvente mer av RBK. Noen her sier at man er medgangs supporter så fort man kritiserer når det går dårlig, men spør du meg så er det jo da man må få lov til å si fra. Det er jo en grunn til at det gjør det og da må tanker luftes.
Personlig synes jeg holdningene er alt for dårlig, hva slags prat er det "det gjør ikke noe om vi ikke vinner serien i år"???? eller "Vi spiller egentlig bra og skaper mye så vi er ikke beskymret, det løsner nok". Ærlig talt, vi snakker om Norges og Nordens beste lag. Med de spillerne og de ressursene som RBK har, og ikke minst, BUDSJETTET i forhold til alle de andre norske lagene så skal det ikke kreves mindre enn seriegull og e-cup deltagelse. At man kommer seg til C. L. redder på ingen som helst måte sesongen dersom det som presteres ellers er begredelig.
Resultatene taler for seg selv. Spiller RBK har vist gjennom så og si hele sesongen, få sjanser, lite farlige fremover, svake hjemmekamper, få mål, mange innslupne etc. Her må man sammenlignde med det RBK som regel står for, ikke hva de presterer i forhold til andre norske lag. For til syvende og sist så er ikke de målestokk i seg selv. Bare honør skal gies til andre lag dersom de faktisk følger rbk til døra slik molde gjorde for noen sesonger siden og var ubeseiret i ca 18 seriekamper eller noe. Dersom et annet norsk lag avgir svært få poeng så er det en verdig utfordrer, men man kan ikke si seg fornøyd med "vi leder fortsatt serien" når det er på grunn av at de andre lagene faktisk ikke har spilt like bra som rbk, men klart å rote bort enda flere poeng!!!!
Ola er sikkert dyktig, men jeg har alltid ment at skal man ta over RBK så bør man faktisk ha resultater å vise til som hovedtrener. Det er RBK vi snakker om!! Tror de var inne på noe når de i utgangspunktet ba Ola om å dra ut og skaffe seg erfaring. Sier ikke at det ville gått bedre med en annen trener, det får vi aldri vite, men jeg mener at det ville være riktig vei å gå og gitt riktige signaler. RBK går ikke i arv, men at man gjør seg fortjent til å ta over i kraft av prestasjoner og nok en gang, som hovedtrener. Kan ikke si meg enig i at Ola har gjort en bra jobb, tar man over RBK så sier det seg selv at laget i kraft av spillerne og erfaring alene vil ta en rekke poeng uansett hvem som er trener. Det er ikke treneren som spiller kampene men det er han som velger taktikk og ikke minst MOTIVERER spillerne til å yte sitt beste, og sesongen viser vel at ikke Ola helt har klart å få til noen av delene. Igjen viser jeg til spill og resultater mot lag, hjemme som borte som i utgangspunktet skulle vært feid av banen med gammel RBK fart, samspill, innsats og holdninger. Trist når man ikke lenger er "sikker" på om RBK faktisk klarer å slå et av bunnlagene, ikke en gang når det spille på Lerkendal. Ser også konturene av at Braaten blir en ny Knutsen, han kommer til å råtne bort og gå lei lenge før han for lov til å blomstre.
X. |
|
| Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 04.10.2004 00:06 Post subject: |
|
|
Helt enig at RBK må yte mer: Forskjellen på spillkvalitet mellom CL og Eliteserien er påtaglig, noe som kan tyde på at det er lite tenning i sistnevnte konkurranse.
Det er spillernes ansvar, men også trenernes ansvar. I så måte har ingen av de nevnte gruppene vært gode nok iår, men i ytterste instans har Ola By Rise ansvaret. Foreløpig virker han ikke moden for oppgaven, og jeg hadde gjerne sett Sollid i trenerstolen neste år.
Forfallet begynte allikevel før hans regime, RBK har blitt mer og mer ballbesittende, ofte med lite framdrift. Beskrivelsen innsender har at det er greitt å bli fulgt til døren av et GODT lag, og kanskje endog tape for det er jeg helt enig i. Men ikke å vinne på andres svakhet.
Spillermateriellet er OK i RBK, men å åpne lommeboken for EN høykvalitetsspiller er nok noe som bør vurderes. I tillegg bør godbiter søm Ødegaard fra Sogndal plukkes opp når de går ned...
- Bluenova - |
|
| Back to top |
|
 |
brattigoal Junior

|
Posted: 04.10.2004 00:26 Post subject: Topp innlegg |
|
|
INLEGGET DITT TREFFER SPIKERN PÃ… HODET!
- Det burde fått midtsideplass hos VG i morgen, spør du meg.
Det du sier om " få sjanser, lite farlige fremover, svake hjemmekamper, få mål, mange innslupne etc.." er akkurat hva så godt som alle andre i hele norge også mener om årets RBK. Videre synes jeg også det er viktig å fremheve trenerens rolle som MOTIVATOR.
Det er ingen tvil om at Ola mangler denne evnen. Dermed er det iallefall et krav fra min side at de etter endt sesong finner en ny hovedtrener, og så kan det være opp til Ola selv om han ønsker å ta på seg rollen som taktisk-trener. - For den jobben har han vist at han kan veldig godt!
En kjapp titt på tabellen forteller oss at Vålerenga har spilt litt dårligere enn norges nest beste lag pleier å spille. Ser vi derimot på RBK er det skandaløst! (og det ordet har jeg aldri brukt om fotball før).
- Vi kommer ikke engang til å ta 50 poeng i årets serie
- Vi har sluppet inn like mange mål som nedrykkslagene
- Det er 10 mål mer enn de starkeste konkurrentene!
- Sammenlignet med tidligere sesonger skorer vi vanvittig lite mål!
Som student er jeg ikke gamlere enn at jeg så vidt kan huske sist RBK ikke vant seriegull. Man blir definitivt bortskjemt av sånt, men én ting er iallefall veldig lett for en i min posisjon å oppdage: Det spillet rosenborg presterer i årets tippeliga er det dårligste jeg noen gang har sett!
Og da hjelper det lite om de skulle nå kvartfinalen i champions league.
Kort oppsummert: Vi trenger en motivator!
ps! Ødegaard? tja, Iversen: Ja! |
|
| Back to top |
|
 |
Chriz Senior
|
Posted: 04.10.2004 01:26 Post subject: |
|
|
Helt enig i det du FanFraSør.. Jeg har fulgt så og si alle kampene iår, desverre på tv og web siden jeg bor i Bergen.
Det som slår meg er at vi er blitt utrolig arrogante i forsvar, istede for å mose ballen vekk og komme seg ut fra en farlig situasjon så triller vi ballen i håp om å kunne spille oss ut..
Men det aller verste jeg ser er spillere som ikke virker som de bryr seg noe særlig, Fredrik driter til tider i forsvarspillet og elsker å roe ned spillet når rbk har overgangs muligheter, solli slår hasardiøse pasninger som skaper situasjoner for motstanderne, trenger ikke nevne alle tabbene til riseth som liker bedre å klage over alle kampene som han må spille, fyren er jo uansett halvskadet på livstid.. Alt i alt føler jeg at mange av spillerne ikke bryr seg en dritt om det blir seier eller ei, vi har ikke utspilt et eneste lag iår, har vært tendenser hvor vi har overkjørt et lag i 1 periode for å la de komme tilbake i 2 omgang.. Ola er som vanlig mer opptatt av å skrive i sin fine blokk en å dirigere guttan ut til å fighte.. Nils ropte til han ikke hadde mer stemme og gutset virkelig guttan til fight..
Som jeg har sagt tidligere, tippeligaen er det vi må prioritere fremfor alt annet, champions league driter jeg en lang vei i, det er bare en bonus som kan prioriteres når tippeligaen er sikret.. Tippeligaen er rbk sin viktigste brikke for å fortsette å dominere i norsk fotball fremover..
Jeg ser allerede for meg ola fortelle at vif fortjente gullet og rbk skal komme sterkt tilbake neste år.. jeg grøsser ved tanken
ps: Blir mye kritikk men når man er så glad i en klubb så blir det så vanvittig mye sinne når ting går på skeis.. De siste søndagene har vært et helvete for damen min  |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 06.10.2004 10:37 Post subject: Re: Lov å forvente mer!!! |
|
|
| FanFraSør wrote: | | Med de spillerne og de ressursene som RBK har, og ikke minst, BUDSJETTET i forhold til alle de andre norske lagene så skal det ikke kreves mindre enn seriegull og e-cup deltagelse. |
Niks.
Det store underet med RBK i Europa har jo nettopp vært å vise at en liten klubb med små midler kan hevde seg mot større klubber med ti- og hundredobbelte budsjetter.
Hadde BUDSJETTET vært utslagsgivende, så hadde Arsenal vunnet 17-0 på Lerkendal.
Penger hjelper, klart det, men om et lag får den rette miksen av spillere, så kan det vinne alt. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 06.10.2004 11:31 Post subject: |
|
|
Bortsett fra det er jeg enig i at vi spiller forferdelig dårlig om dagen, og at vi bør kunne forvente mer. Det skal være Norges sterkeste stall.
Men det er jo et faktum at tilstanden er, i forhold til tidligere, begredelig. Det skyldes etter min mening to faktorer:
Flere og flere lag vet hvordan de skal demme opp for RBKs spill
Alle har selvfølgelig lenge visst hvordan vi spiller. Det nye nå er at flere og flere greier å stoppe det. Bare les motstander-trenernes uttalelser etter kamp: "Vi visste at vi måtte stoppe Hoftun fra å gå frem, og sidebackene fra å angripe tidlig..." og bla bla. I farten kan jeg huske at i alle fall Tromsø, VIF og Ham-Kam har uttalt noe liknende.
En observasjon som bekrefter dette: Vi har det lettere mot europeisk motstand som ikke vet hvordan vi spiller.
RBKs mest effektive spill var tuftet på roller, og de sterkeste rollepersonene er ikke godt nok erstattet
GUD var sentral. Han var en mester i å sende pasninger i bakrom. Ørjan og Fredrik vimser rundt og trekker ut tiden. Solli - vil jeg ikke si noe om, han er for fersk i rollen.
VINGSPILLET var best med Mini og Derek. Allikevel, isolert sett vil jeg ikke si at vingene i seg selv er noe problem, spesielt ikke med dagens Storflor. To ting er feil: 1) Pasningene kommer ikke riktig (jf GUD), og 2) det er bare én Roar Strand.
INDRELØPERNE ja. Det mangler bevegelser. Det mangler en Roar Strand i form, som både kan skape overtall på kant og komme stormende i velkjent stil inn i boksen. Se på http://www.ayksolutions.c...senal.avi. Legg merke til hvordan Roar starter løpet, stopper opp et sekund så motspilleren glemmer ham, og starter løpet på nytt - perfekt timet.
Det Rosenborg vi har levd med har kunnet oppsummeres i hurtig fremover. Og det vi opplever nå er et lag der pasningene frem og til siden kommer for sent, og bevegelsene mangler.
Olas feil?
Tvert nei, etter min mening. Dette startet slett ikke når Ola overtok. Eggens siste sesong var begredelig, selv om vi vant. Åge var slett ikke hurtig fremover, han var mer tett bakover. Jeg opplever dagens trenerteam som ekstremt fokusert på nettopp hurtig fremover, og at det er der all treningen fokuseres.
Ulempen er at vi - Ola - mangler typene. Spillerstallen har han jo arvet, og har hatt minimalt med påvirkning. Først og fremst mangler vi den effektive ballfordeleren. Både Ørjan, Fredrik og Frode er feil person.
En ulempe til - alderen. Nettopp. I fjor trodde vi det var overvurdert, og det var det, men jeg synes ikke det er feil å si at Harald, Ørjan, Roar, Erik og Vidar har vært labre og/eller for mye skadet. Bent var viktig. Når Roar er ute ser vi virkelig hvor viktig han er også, og når Hoftun ikke er outstanding skjønner vi hvor god han egentlig var.
Disse gamle - på sitt beste er de i Europa-toppen. Når må man sette dem ut? Der skjønner jeg godt at Ola & co har et problem. Roar blokkerer for det å kunne spille inn en ny indreløper - samtidig er han banens beste. Dilemma.
Ny hovedtrener bør ha erfaring?
Nei, ikke nødvendigvis, synes jeg. En RBK-trener må først og fremst ha grundig kjennskap til 4-3-3 og hurtig angrepsspill; dernest å kunne handle innenfor RBKs filosofi (som jo er mye, bl.a. å hente spillere med gode kvaliteter både sportslig og mellommenneskelig). En hvilken som helst trener kan ikke overta.
Sollied - jo, et ypperlig valg. Men husk da at han overtok som RBK-trener et år, med god suksess, uten å ha hovedtrenererfaring. Gamle-Eggen bygde opp suksessen med en hovedtrenererfaring som ikke egentlig var mye å skryte av.
Jeg er helt overbevist om at Ola eller Trond er best egnet, og Trond ville ikke. Da støtter jeg Ola. Han vet hvordan vi skal spille. Og med den bredden vi har i trenerteamet mener jeg at det ikke er der problemene ligger.
Og se denne Hareide... han hadde jo en helt ypperlig hovedtrenerbakgrunn. Men det gjorde ikke RBK-systemet spesielt godt. Jo, vi vant så det suste, men på grunn av defensive ferdigheter først og fremst. Han var definitivt med på å ødelegge angrepsspillet, i og med at det meste av treningen gikk på det defensive. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 06.10.2004 12:44 Post subject: |
|
|
Dette var bare utrolig bra haavarl. Jeg må bare si meg nesten totalt enig. Men jeg blir jo nødt til å pirke litt.
Gamle-Eggen bygde opp suksessen med en hovedtrenererfaring som ikke egentlig var mye å skryte av.
Vel her er jeg ikke enig. Eggen ledet vel RBK til den første double. Og så ledet han vel Moss direkte opp fra 2.div (som det hette da) i 86 til seriegull i 87. I løpet av de tre neste årene ramlet de jo sakte ned igjen.
I tillegg hadde han jo vært landslagstrener. Joda, med betinget suksess, men likevel, det er en erfaring som ikke mange norske trenere har.
Men poenget ditt er jeg absolutt enig i. Det er ikke nødvendig for RBK å ha meritter, men trenere som er villige til å dyrke og videreutvikle det offensive spillet Eggen bygde opp i RBK.
Og Ola og Perry er de rette. Hareide var nok feil. Og nå gjelder det å finne de riktige spillerne. Og ja hvis den spilleren koster 15 mill bør de bruke det. Men han kan like gjerne koste 1 mill også. For tidligere prestasjoner i andre klubber betyr null og niks for om en spiller skal lykkes i Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 06.10.2004 12:49 Post subject: |
|
|
| Og forresten Sollied ledet Bodø/Glimt til cupseier og seriesølv han også. Så helt uten erfaring var vel ikke han heller. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 08.10.2004 23:07 Post subject: |
|
|
Rosenborg har problemer, problemer som jeg tror bliver løst når sesongen er over. Sandt nok at Ola By Rise "arvede" spillerstallen. Men hans udtalelser, før sesongstart, om at spillerstallen var god nok har jo vist sig at være ekstremt forkerte og det må han, som træner, tage ansvar for.
Jeg vil ikke sige at Rosenborg lavede en fejl ved at hente Haareide ind som træner, det kedelig var bare at Haareide nåede at ændre det gamle system før han sluttede. Jeg havde faktisk ikke noget imod ændringerne da jeg føler at Rosenborg godt kunne trænge til et frisk pust. Ikke at den gamle taktik fuldstændig skal skrottes men lidt ændringer synes jeg ikke er af vejen, slte ikke med tanke på årets sæsong hvor man har set modstanderne, effektivt, har nedbrudt Rosenborgs taktik.
Jeg synes ikke rigtig at Ola har valgt at bygge videre på Haareides ændringer men har i stedet forsøgt at gå tilbage til det gamle familiære system. Om det er det rigtige valg vil tiden vise, men jeg tror at Rosenborg er meget bedre næste år hvor Ola forhåbentlig har fået spillet til at køre på den måde han gerne vil have det, og selvfølgelig indkøbt spiller som tjener de taktiske mål han har sat sig
Med hensyn til årets sesong er jeg ikke specielt optimistisk der er lavet nogle fejl og de fejl bøder vi for nu. Den eneste måde Rosenborg kan vinde Tippeligaen i år er hvis spillere som Ørjan Berg, Erik Hoftun, Roar strand og Harald Martin Brattbakk spiller op imod deres bedste i de sidste par kampe. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 09.10.2004 01:23 Post subject: |
|
|
| trondh wrote: | | Og forresten Sollied ledet Bodø/Glimt til cupseier og seriesølv han også. Så helt uten erfaring var vel ikke han heller. |
Nei, men når Sollied tok jobben i Glimt, hadde han vel overhodet ingen trenererfaring å rutte med. Prestasjonen Sollied gjorde med Glimt står det virkelig stor respekt av. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 16.10.2004 22:43 Post subject: |
|
|
Ikke trodde jeg at jeg skulle bli nødt til å skrive dette på nytt men sannelig så slutter ikke RBK å skuffe i serien i år. Jeg er så sint og skuffet at jeg egentlig ikke har lyst til å skrive noe. Har mer lyst til å skrike. Hjelper ikke å ha ballen 70% av tiden når det så og si ikke skapes noe som helst og det ikke finnes framdrift. Det laget, med de spillerne og ressursene som nevnt tidligere SKAL prestere bedre, MYE bedre. Dette spiller som har blitt vist store deler av sesongen kan ikke forsvares med noe generasjonsskifte, mange nye spillere, eller at "tid til å finne å finne tilbake til røttene". Alle er enige om at RBK skal ha gode nok spillere til å stille 2 gode eliteserie lag, men da må de også være i stand til å bevise det. Når nye spilleres kjøpes inn så skal de også eller meningen bør være at de skal heve laget. Man kan ikke kjøpe inn spillere som man regner med vil slå til etter hvert. Har sagt det før og sier det gjerne igjen, tror RBK burde brukt en del penger på få men virkelige kvalitetsspillere, og de burde hatt en trener som var flinkere til å motivere og få det beste ut av spillerne. Samtidig har jeg også en følelse at det gjøres en slett jobb med å få ut potensialle i gode unge spillere. Nevner, Morten Knutsen, mener at han ble ødelagt i RBK, Christer George hadde også en lysende framtid og stagnerte, Storflor var i ferd, Karadaz var i ferd, Hernes gjorde Kalle Fjørtoft, og mange andre kan nevnes. Tror klubben må gå litt i seg selv når spillere som er stjerner i sine klubber sliter enormt med å etablere seg på laget. Vel egentlig hadde jeg ikke lyst til å skrive noe mer enn at jeg er FRYKTELIG SKUFFET, så jeg slutter før jeg skriver masse mens jeg befinner meg i et følelsesmessig kaos.
F. |
|
| Back to top |
|
 |
RBK4EVER Proff
|
Posted: 17.10.2004 12:29 Post subject: |
|
|
Dersom Ola skulle få sparken(noe jeg mener han ikke burde få) så hadde mini vært en tøff kanidat det hadde vært artig det... en slik livlig fyr i trener rollen... spørsmålet er bare om det er noen grunn til at han skulle gjøre jobben bedre enn Ola... men uansett ville vel sollied vært den beste kanidaten.... men jeg mener ola bør få fornyet tillit... dersom vi hadde vunent denne kampen hadde det ikke vært snakk om å gi han sparken... så vi kan ikke sparke han nå pga et dårlig resultat... ja.. jeg vet det er flere dårlige resultater... mn alt står veldig mye på marginer nå... umulig å se om ola er riktig man for jobben eller ikke... enda... _________________ De viktigste kampene er dem du ikke har spilt, de viktigste tankene er dem du ikke har tenkt! |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |